Hoe verzin je het?
Hoe maak je het?
Waar haalt een kunstenaar zijn inspiratie vandaan?
Zijn het levensgebeurtenissen? De liefde? Een mooie zin uit een boek of muziek? De natuur? Of zijn het juist de materialen die voor handen zijn?
Een blog over inspiratie!
Wie weet heb je er wat aan!
Kijk uit malloot!
Een kokosnoot!
In onze tuin staan verschillende grote kokospalmen.
Op dit moment zitten ze vol met kleine kokosnoten. En het waait stevig.
Niet zo'n handige plek om onder te staan…
De tuinman haalt binnenkort de bomen leeg. De enkele kokosnoot die blijft hangen groeit lekker door en valt dan met veel kabaal op de grond.
Wat doe je met een kokosnoot?
Die kokosnoten hebben al gediend als bowlingbal voor de kokosnotenbowling.
En voor Vaderdag hebben de kinderen er prachtige vissen van gemaakt. Hadden we gelijk het idee om er vissen van te maken? Nee, we gingen "gewoon" kokosnoten schilderen..om te proberen of dat kon. (In mijn volgend leven word ik kokosnootschilder 😉)
Tot we het eindresultaat bekeken en mijn dochter zei: " het lijkt wel een vis!"
En zo geschiedde: we knipten en plakten een vissenstaart, maakten er ogen en een mondje op en voila!
De kinderen zijn trots op hun creaties en papa is blij met zijn originele kunstwerken.
Kunst & Klas?
Misschien denk je nu: Wat heeft dit te maken met Kunst of Klas?
Wat mij betreft veel;
Van "niets" iets maken
Met iets beginnen en zien waar het uitkomt.
Kijk wat je voorhanden hebt en ga daarmee aan de slag.
Voor in de klas! (Of thuis)
Misschien een leuke tip voor aan het einde van het schooljaar en je toch je knutselmaterialen gaat opruimen. Wat heb je nog liggen aan restpapier, wc-rollen, eierdozen? Wat ligt al een jaar in het creatief magazijn te verstoffen? Wat zou je ermee kunnen?
Leg het maar eens neer in de klas, kijk wat er gebeurt. Laat leerlingen materialen pakken.
De een zal los gaan, de ander weet niet waar te beginnen. Help die dan op weg of koppel aan een maatje.
Is bovenstaande opdracht te vrij en wil je toch een beetje sturen?
Dit kun je natuurlijk ook thuis. Met een beetje verf, gekleurd papier en een eierdoos kun je vast ook iets moois maken.
Besteed na de les niet alleen tijd aan opruimen, maar ook aan wat er gemaakt is( BETEKENIS) en welke VAARDIGHEDEN er zijn toegepast.
Wie had vooraf gelijk een idee over wat hij/zij zou gaan maken? Wie kwam daar pas halverwege achter? Of pas aan het eind?
Misschien niet erg DOELGERICHT, maar hé het ruimt wel lekker op!
Wat voor tofs hebben jouw leerlingen/kinderen gemaakt?
Leuk als je een foto deelt op
P.S. Als je nu de hele dag rondloopt met de tune van Ovide en zijn vriendjes:
Di nada!🤭